OHJEET

Tarkemmat ohjeet nettimaksamiseen

1. Kirjaudu joko rekisteröimällä oma profiili tai ilman rekisteröitymistä. Valitse kieli millä haluat käyttää palvelua

Rekisteröityminen

Jos käyttäjä haluaa rekisteröityä järjestelmään ja saada profiilin käyttöösi, tee se rekisteröitymissivun kautta. Linkin löydät kirjautumissivulta. Minimivaatimuksena rekisteröitymiselle on, että annat vähintään punaisella tähdellä merkityt pakolliset tiedot. Onnistuneen rekisteröinnin jälkeen tietokantaan perustetaan asiakaskohtainen profiili. Samoilla tunnuksilla kirjaudut nettimaksamiseen.

Käyttö ilman rekisteröitymistä

Syötä käyttäjätunnus vieras ja salasana vieras.

2. Profiili

Profiili sisältää käyttäjäkohtaisia tietojasi. Profiilin suurin hyöty on se, että voit yhdistää profiiliin haluamasi kortit. Kun kortti on yhdistetty profiiliin, lisätyt kortit ovat aina suoraan ladattavissa eikä niitä tarvitse erikseen lisätä.

Voit muuttaa profiiliasi päivittämällä tietoja, lisäämällä tai poistamalla kortteja profiilista. Ainoastaan käyttäjätunnusta et voi vaihtaa. Profiilin tietojen muuttamisessa on samat tarkistukset ja mahdollinen virheilmoitus kuin rekisteröinnissä. Muista aina tallentaa muutokset!

3. Kortin lisääminen / poistaminen profiilista

Lisääminen

1. Anna koko kortin numero "uusi kortti" kenttään esim. 92461011160003217623

2. Klikkaa "lisää uusi". Jos kortti löytyy tietokannastamme, se ilmestyy otsikon "kortit" alle. Kortti on nyt tallennettu kyseiseen istuntoon, mutta jos haluat tallentaa sen profiiliin, tallenna muutokset tietokantaan painamalla "tallenna muutokset".

Poistaminen

1. Rastita kortin kohdalla oleva ruutu ja paina nappia "poista valitut". Tämä poistaa kortin istunnosta, mutta haluat poistaa kortin profiilista, paina vielä "tallenna muutokset".

4. Kortille lataaminen

Kirjautuneena käyttäjänä näet profiiliisi liitetyt kortit. Jos haluat ladata jollekin muulle kortille, mutta et halua liittää sitä profiiliisi, voit lisätä sen vain kuluvaan istuntoon. Kortin lisääminen tapahtuu samalla tavalla, kuin kortin lisääminen profiiliin. Jos olet kirjautunut järjestelmään vieraana, joudut aina lisäämään ladattavat kortit istuntokohtaisesti.

"Ostoskori"-linkkiä painamalla voit poimia kyseisen korttituotteen ostoskoriin. Kun painat linkkiä, korttituotteesta muodostuu rivi ostoskoriin. Samalla näet latauksen hinnan ja ostoskorin kokonaishinnan. Ennen maksutavan valintaa voit siirtyä vapaasti muille nettilatauksen sivuille ilman että ostoskori tyhjentyy.

Voit muokata ostoskorin sisältöä maksutavan valintaan asti. Kun maksutapa on valittu, ostoskorin sisältöä voi muuttaa vain perumalla tapahtuma.

5. Maksaminen

Kun haluamasi lataukset ovat ostoskorissa, paina pankkisi logoa. Latauksista muodostuu automaattinen maksulomake kirjautuessasi verkkopankkiisi.

Tarkista tiedot ja vahvista maksu antamalla pyydetty avainluku. Maksulomakkeen tietoja ei voi muuttaa, mutta voit keskeyttää tapahtuman, ja maksu perutaan.

Maksun hyväksymisen näet ruudulta. Tässä vaiheessa tieto maksun onnistumisesta ei vielä ole välittynyt palveluntarjoajalle. Jotta tämä tieto siirtyisi myös palveluntarjoajalle, tulee käyttäjän palata takaisin palveluntarjoajan sivulle. Tämä tapahtuu joissakin pankeissa muutaman sekunnin kuluttua ajastetusti, mutta joissain pankeissa tämä vaatii paluu linkin painamista.

6. Onnistunut maksu

Kun palaat maksamisen jälkeen takaisin sivuillemme, siirtyvät samalla tiedot maksun suorittamisesta. Pankilta siirtyvät tiedot on suojattu MAC-tarkisteella. Kun järjestelmä saa tiedon maksun onnistumisesta, lataukset muutetaan tilaan "lataamatta" ja maksun suorittamisesta muodostetaan tosite, johon lataustapahtumat liitetään.
Suorituksen jälkeen saat ilmoituksen latauksen onnistumisesta.

7. Maksamisen peruutus

Jos keskeytät maksamisen (painat peru/keskeytä linkkiä), pankin sivuilla ilmoitetaan maksamisen keskeytymisestä. Tieto keskeytymisestä ei kuitenkaan vielä välity meille, vaan vaatii paluun sivuillemme, joka tapahtuu ajastetusti tai painamalla "paluu" linkkiä.

8. Maksaminen hylätty

Jos pankista saadun vastauksen MAC-tarkiste on virheellinen, maksu hylätään. Tämä tilanne on mahdollista silloin, jos joku yrittää käyttää nettimaksamista väärin. Osa pankeista lähettää kuittauksen maksun hylkäämisestä.

9. Kortin lataaminen

Lataus aktivoituu kortille automaattisesti



Käyttöohje Föli-työmatkakortin käyttöönottoon nettilatauspalvelussa

Huom. työmatkakortin käyttöönottoa varten sinulla tulee olla Fölin matkakortti valmiina. Fölin kausikortille työsuhde-edun saa otettua käyttöön suoraan nettilatauksessa, mutta arvo- ja tuplakortit tulee vaihtaa kausikortiksi Fölin palvelutoimistossa. Jos sinulla ei ole vielä matkakorttia, kortin saa ostettua 5 € hintaan Fölin palvelutoimistosta.


  1. Voit ottaa työmatkakortin käyttöösi rekisteröitymällä tai kirjautumalla Fölin nettilatauspalveluun osoitteessa nettilataus.turku.fi.

  2. Profiili-sivulta löydät otsikon "Työmatkakortti", jonka alla on linkki "Tunnistaudu". Tätä linkkiä klikkaamalla siirryt tunnistautumaan Suomi.fi -palveluun. Tunnistautumisen jälkeen palaudut automaattisesti nettilatauspalveluun. Tunnistautuminen tehdään vain kerran.

  3. Tunnistautumisen jälkeen tuodaan etutietosi näkyviin "Työmatkakortti" -kohtaan. Samalla sivulla voit halutessasi myös poistaa tunnistautumisesi.

  4. Valitse "Käytä työsuhde-etua" -näppäintä painamalla hyödynnetäänkö matkakorttiasi ladatessa työsuhdematkalippua. Valitse työnantaja alasvetovalikosta.

  5. Klikkaa seuraavaksi linkkiä "Maksamiseen", jonka jälkeen voit valita pankkisi ja suorittaa maksun.

  6. Saat ostosta kuitin ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen.




Käyttöohje Fölin opiskelija-alennuksen käyttöönottoon nettilatauspalvelussa


  1. Voit lisätä kortillesi opiskelija-alennuksen* kirjautumalla Fölin nettilatauspalveluun osoitteessa nettilataus.turku.fi.

  2. Profiili-sivulta löydät otsikon "Opiskelija". Valitse sen alta valikoista haluamasi kortti sekä oppilaitoksesi. Tunnistaudu-linkkiä klikkaamalla siirryt tunnistautumaan Haka-käyttäjätunnistusjärjestelmään. Tunnistautumisen jälkeen palaudut automaattisesti nettilatauspalveluun. Tunnistautuminen täytyy tehdä joka syksy lukuvuoden alkaessa.

  3. Palvelu ilmoittaa tunnistautumisen onnistuneen. Jos haluat muuttaa opiskelija-alennukseen liittyviä tietoja, ole yhteydessä Fölin asiakaspalveluun.

  4. Tunnistautumisen jälkeen voit ladata matkakorttia normaalisti. Alennus on voimassa aina lukuvuoden loppuun asti (30.9. asti).


*Turkulaiset korkeakoulut, joiden opiskelijat voivat lisätä alennuksen tällä hetkellä: Turun yliopisto. Alennuksen lisääminen onnistuu myös joidenkin muiden paikkakuntien korkeakoulujen opiskelijoilta. Jos huomaat, ettei alennuksen lisääminen toimi, ole yhteydessä oppilaitokseesi.